» Hoofdmap » 100- BRUGGE ALGEMEEN » 111- Promotieaffiches


Een stad met een oude traditie op het vlak van toerisme heeft uiteraard ook een lange geschiedenis omtrent promotie.

Al sinds de eerste bezoekers de stad "ontdekten", op het einde van de negentiende eeuw, ging men nadenken over mogelijkheden om het schilderachtige karakter en de rijke geschiedenis van Brugge te "verkopen". De affiche speelde daarbij van in het begin een vooraanstaande rol.

Ook deelgemeenten lieten zich niet onbetuigd, zoals u kan merken aan de hand van een paar affiches ter promotie van Lissewege. In de eerste hoofdmap vond u al een  handvol affiches omtrent Zeebrugge, ook wat toeristische promotie betreft. Uiteraard hebben wij die affiches hier niet opnieuw opgenomen.

Titel: Belgie - Brugge... weergaloos... tijdeloos
Jaartal: 1971
Volledige titel: Belgie - Brugge... weergaloos... tijdeloos
Info:

Zomer 1971, ruim veertig jaar gelden. Een promotieaffiche van de toenmalige Toeristische Dienst.



...


Titel: Stem Lissewege tot mooiste dorp van Vlaanderen
Jaartal: 2008
Info:

Bij de verkiezing van Mooiste Dorp van Vlaanderen in 2008 werpt Lissewege, Brugge's mooiste deelgemeente, zich volop in de strijd.

Het mag evenwel niet zijn: de titel gaat naar het Limburgse Oud-Rekem.


Titel: Nationale maatschappij der Belgische spoorwegen
Jaartal: ng
Ontwerp: Herman Verbaere
Volledige titel: Nationale maatschappij der Belgische spoorwegen
Datum: -
Info:
Oostvlaming Herman Verbaere (1906-1993) ontwerpt - kort na de tweede wereldoorlog? - een handvol affiches voor de Belgische Spoorwegen.
Campagnebeeld: zicht op het belfort vanop de Rozenhoedkaai.    
Titel: Visit Bruges city of art
Jaartal: ng
Ontwerp: Albert Setola
Datum: -
Drukkerij: Lithographie Artistique - Bruges
Info:

Niet gedateerde affiche.

Campagnebeeld: Brugge in een juwelenkistje.
Een affiche van Albert Setola, leraar aan de Stedelijke Academie.
Zijn afficheontwerpen voor ondermeer de toneelvoorstellingen in de Korrekelder waren destijds, naar Brugse normen, behoorlijk vernieuwend.

Titel: Société Nationale des Chemins de fer Belges (NMBS) (SNCB) Joyaux de Belgique, Bruges
Jaartal: ng
Ontwerp: Herman Verbaere
Datum: -
Info:
Oostvlaming Herman Verbaere (1906-1993) ontwerpt - wellicht kort na de tweede wereldoorlog - een reeks affiches voor de Belgische Spoorwegen.
Campagnebeeld: het Ursula-schrijn van Memling en een Madonna met kind.
Daaronder "Bruges", in gotische letters, met gekroonde letter "b".
Achtergrond: diverse Brugse monumentale gebouwen in grisaille. Merkwaardig: het belfort, zowat het meest iconische monument van de stad, is niet afgebeeld.   
Titel: Bezoekt Lissewege
Jaartal: ng
Volledige titel: Bezoekt Lissewege - Mooiste gemeente van West-Vlaanderen
Drukkerij: Vonksteen, Langemark
Info:
  Niet gedateerde affiche ter promotie van Lissewege, dat pas later een Brugse deelgemeente zou worden.  Jaren vijftig?
Titel: Brugge Kunststad
Jaartal: (1911)
Ontwerp: Flori Van Acker
Volledige titel: Brugge kunststad - beiaard-concerten: avond-concerten op 't Minnewater
Datum: (1911)
Gekende formaten: 113 x 96
Techniek: lithografie
Drukkerij: Lith. De Haene Bodart

Van deze affiche bevindt zich ook een origineel exemplaar in het Brugs stadsarchief.
Meer informatie op www.brugge.be/archief
.

Info:
Die Roya, maatschappij tot bevordering van het vreemdelingenverkeer te Brugge”,
is niet de eerste vereniging die zich inlaat met het promoten van het
toerisme in de stad. Eerder al werden vanuit liberale kringen pogingen
ondernomen om Brugge op de prille toeristische kaart te zetten. Maar het
katholiek georiënteerde Die Roya krijgt in het Brugge van begin vorige
eeuw makkelijker de wind in de zeilen.
Zij zijn het dan ook die in 1911 de affiche “Brugge kunststad
laten ontwerpen door kunstschilder Flori Van Acker. Kort daarvoor is
Van Acker benoemd tot directeur van de stedelijke academie. In die tijd
overigens eerder een eretitel dan een stresserende job. Tijd voor het
ontwerpen van een reclameplakkaat kon er dus wel af.
"Brugge Kunststad"
wordt Van Acker's meest bekende plakbrief. Hij ontwerpt een soort
triptiek met op het middenpaneel het befaamde Ursula-schrijn van Hans
Memling. Een trotse Sint-Janshospitaal-non presenteert het kunstwerk aan
twee deftige dames, getooid met modieuze hoed, sjaal en handschoenen -
de toerist van die dagen is voorwaar geen schooier!
In contrast met
de warme kleuren van het middendeel doemt op het linker paneel het
grijze silhouet van het belfort op, met aan zijn voeten een handvol
Brugse gevels en het traptorentje van Gruuthuse. Rond de toren cirkelt
een zwerm vogels. In dezelfde grijze tinten treffen wij op de rechter
vleugel van het drieluik de brug van het Minnewater, met de Poertoren.
Het tekstgedeelte van de affiche informeert ons over de belangrijkste in
Brugge vertegenwoordigde Vlaamse primitieven: Van Eijck, Memling,
David. En vestigt ook de aandacht op Beiaard-concerten en …
avond-concerten op ’t Minnewater: Cactusfestival anno 1911?
De dingen kunnen vreemd verlopen: Lithografie De Haene-Bodart,
in de schaduw van de O.L.V.-kerk, drukt deze affiche ter promotie van
het toerisme. In het betreffende pand vinden we nu "Maria Van
Bourgondië" ... een toeristenrestaurant.