» Hoofdmap » 600- STOETEN, PROCESSIES, EVOCATIES » 630a- Heilig Bloed Spel (Sanguis Christi)
Titel: Brugge: Heilig Bloedspel Jaartal: 1962 Gekende formaten: 74 x 62 Info: Een affiche van ietwat ongewoon formaat. Zonder jaaraanduiding, enkel 'Brugge: Heilig Bloedspel'. |
Titel: Brugge: fĂȘte du Saint Sang - Belgique folklore Jaartal: 1962 Drukkerij: Leysen, Mechelen Info: Niet-gedateerde affiche naar aanleiding van het Heilig Bloedspel, meer dan waarschijnlijk met betrekking tot de laatste editie, anno 1962. De affiche is, volgens de voetnotitie, een uitgave 'pour le ministère des communications et des P.T.T. - commissariat général au tourisme'. Mogelijks behoort ze tot een reeks 'Belgique folklore'. |
Titel: Sanguis Christi - Heilig Bloed-spel Jaartal: 1947 Ontwerp: Gaston Schaeverbeke Datum: 3 - 17 augustus 1947 Drukkerij: La Lithographie Artistique Info: Het eerste Heilig Bloed Spel na de oorlog. Merkwaardig, hoe een stedelijke samenleving zo kort na de wereldbrand de energie en motivatie vindt om een dergelijk massaspektakel te organiseren. Rechtsonder, naast het campagnebeeld, staat vermeld Foto Segers. Wat er op wijst dat de ontwerper zich baseerde op een foto van de Brugse fotograaf Charles Segers, in die dagen zowat de huisfotograaf van het Heilig Bloed Spel. Linksonder, in het campagnebeeld, ter hoogte van de Wollestraat, vinden wij een gestileerde letter G. Wat verklaard kan worden door de boeiende informatie die de heer Luc Schaeverbeke ons bezorgde: Deze affiche is van de hand van mijn vader, Gaston Schaeverbeke. Hij werkte als lithograaf in loondienst bij drukkerij Desclee Debrouwer, waar affiches niet altijd genaamtekend werden. Hij ontwierp ook affiches voor de Nationale Loterij. Ook was hij actief als restaurateur van oude boeken, onder meer voor de paters van Zevenkerken. Aanvankelijk heeft hij gewerkt als lithograaf. Later, met het opkomen van de fotografie, moest hij de retouches doen bij de eerste druk. Mensen zoals mijn vader zouden in de huidige tijd heel wat meer waardering hebben gehad, maar toen was je in de ogen van de drukkersbazen slechts een radertje. Mijn vader was overigens veel te braaf, hij had een gezin van vijf kinderen te onderhouden. Toen er weinig werk was kreeg hij een bod van een concurrerend bedrijf dat hem bijna het dubbel bood voor gespecialiseerd werk. Daar is hij op ingesprongen. Voor Chocolade Suchard en andere gekende merken verrichte hij tekenwerk, altijd met de loep aan de ogen, zoals een diamantslijper. Hij was de broer van de Brugse schilder Julien Schaeverbeke (Julien Schaeverbeke was de stichter van Kunstkring Iris). |