» Hoofdmap » 600- STOETEN, PROCESSIES, EVOCATIES » 630c- Andere evocaties
Titel: Baselius Jaartal: 2006 Volledige titel: Baselius - internationaal historisch muzikaal openluchtspektakel Info: Een spektakel dat in de zomer van 2006 verschillende keren op de Burg werd opgevoerd. Het werk werd in hetzelfde jaar ook in Bergen Op Zoom gebracht, waar het ook nog in 2007 en 2008 op het programma stond. Het verhaal van Jacob Baselius, die rond 1580 predikant is in het toen protestantse Brugge. Baselius geraakt, als voogd van de kinderen van een bevriende familie, verwikkeld in een moordzaak. De inquisitie noodzaakt hem met het gezin naar Bergen op Zoom te vluchten.� |
Titel: Praalstoet van het Gulden Vlies Jaartal: 1930 Ontwerp: Flori Van Acker Volledige titel: 1830-1930 Eeuwfeest van de Belgische onafhankelijkheid Datum: 13 juli en 17 augustus Info: Flori Van Acker ontwerpt de affiche van de stoet die door Brugge trekt naar aanleiding van het eeuwfeest van de Belgische onafhankelijkheid. De ontwerper kiest voor een merkwaardig laag 'camerastandpunt', waardoor de silhouetten van de Brugse torens opdoemen tussen de poten van het paard. |
Titel: Begijnhof feest Jaartal: 1925 Ontwerp: Flori Van Acker Datum: 8 - 10 augustus 1925 Techniek: lithografie Info: Flori Van Acker tekent een affiche voor de Plechtige Stoet en Historische Feesten in het Prinselijk Begijnhof, ter gelegenheid van het zevende eeuwfeest in augustus 1925. Hier kiest hij voor een geslaagde versmelting van tekst en beeld. De achtergrond wordt enerzijds gevormd door een zicht op de Begijnhofkerk, met hoge kale bomen, waaronder een drietal begijntjes zich kerkwaarts begeven. Daaronder een tekstvak waarin de gotische letters, geflankeerd door een druiventros en een Vlaamse Leeuw. Frontaal voor de hele compositie de statige figuur van Johanna van Constantinopel. De gravin, frontaal afgebeeld, kijkt de toeschouwer pal in de ogen. Haar hoofddoek wordt door een kroon vastgehouden, haar kostbare gewaad drapeert zich in zware plooien tot op de grond. In haar rechterhand houdt zij een keure waaraan twee zegels prijken, in haar linkerhand een scepter. Uiteraard beschikken wij, zoals dat met de meeste middeleeuwse figuren het geval is, niet over een portret of afbeelding die ons een beeld geeft van de figuur van Johanna van Constantinopel. Dus rijst de vraag, waar Flori van Acker voor deze vrouwenfiguur de inspiratie haalt. Nemen wij daarvoor u in gedachten mee naar de gotische zaal van het Brugse stadhuis. Daar treffen wij de fameuze muurschilderingen, die tussen 1805 en 1901 door Albrecht De Vriendt en zijn toenmalige Brugse leerling Emile Rommelaere werden ontworpen en uitgevoerd. Neogotiek, alweer. Tussen de talrijke figuren die op deze historiserende wandschilderingen staan afgebeeld, vinden wij ondermeer Boudewijn van Contantinopel, vergezeld van zijn dochters Margaretha en Johanna. En wat blijkt? Jawel: precies dezelfde dame kijkt ons hier aan, in precies dezelfde kledij, vergezeld van dezelfde attributen. Spreken wij hier van plagiaat? Nee, toch! Iemand als Flori van Acker, die zich zo graag door het middeleeuwse denken liet leiden bij het tot stand brengen van zijn kunstwerken, zal ongetwijfeld van de wetenschap zijn uitgegaan, dat bij de middeleeuwse meesters het gebruiken van elkaars iconografisch materiaal geenszins als oneerlijk werd aanzien. Meer zelfs: wie beeldmateriaal van een ander kunstenaar gebruikte, bracht als het ware een eerbetoon aan de schepper van dat materiaal. Van Ackers affiche als lofdicht op de muurschilderingen van Albrecht De Vriendt... Hij signeert het ontwerp zoals de meer zelfbewusten onder de middeleeuwse kunstenaars hun werken signeerden met Flori Van Acker fecit, zeg maar: Flori Van Acker heeft deze affiche ontworpen. |
Titel: Ville de Bruges - Cort�ge historique - Tournoi de l'arbre d'or Jaartal: 1907 Ontwerp: Flori Van Acker Drukkerij: Leon De Haene Info: Het Groot Tornooi van de Gouden Boom vond plaats ter gelegenheid van de havenfestiviteiten van 1907. In hetzelfde kader situeert zich de tentoonstelling rond het Gulden Vlies in het Provinciaal Hof, ook met twee affiches naar ontwerp van Flori Van Acker. In vergelijking met die ontwerpen is dit biljet erg sober, zowel wat opbouw betreft, als op het vlak van de inkleuring. In opvallend sombere kleuren stelt de affiche Antoine de Bourgogne voor, staande naast zijn paard, met de tornooilans bij de hand. Het is ons niet duidelijk, waarom Van Acker bij deze opdracht niet koos voor de triomfantelijke stijl van de twee tentoonstellingsaffiches. Nochtans beschikte hij ook hier over dezelfde technische faciliteiten, aangezien ook dit biljet tot stand kwam bij lithograaf Léon De Haene. In feite was het hier aangekondigde intitiatief een verre voorloper van zowel de Gouden Boomstoet, zoals die vanaf 1958 zou worden georganiseerd, als van het Groot Tornooi van 1974. Campagnebeeld: voorstelling van Antoine de Bourgogne, die zijn bijnaam Grand batard de Bourgogne (Groot-bastaard van Bourgondie) droeg als ware het een eretitel. Hij was effectief een bastaard van Filips de Goede. En betrokken bij het legendarische tornooi van de Gouden Boom in 1468, naar aanleiding van het huwelijk van Karel de Stoute met Margaretha van York. |